Honlap testreszabása




készítette a honlap.hu

ISKOLAKEZDÉS

ISKOLAKEZDÉS

Odafigyeléssel, átgondolással, körültekintéssel megkönnyíthető a gyermek iskolakezdése, s így várakozással, s nem szorongással készül az új kihívás elé.

Néhány dolog, amire érdemes odafigyelni:

  • Érzelmi biztonság megteremtése: büszkeséggel és örömteli készülődéssel teljen az iskolakezdés előtti félév. A nagyobb testvér példa, ő is ossza meg élményeit a szülő mellett, de ne riogasson - a pozitív érzést, vágyakozást fenn kell tartani az iskolakezdésig. Vigyázni kell, mert a szorongásokat, lehet, hogy az önkéntelen, nem komolynak szánt, jó szándékú elszólások is okozhatják! A szülő se szorongjon!
  • A pozitív visszajelzések, megerősítések fontossága: az érzelmileg bizonytalan helyzetben, a megfelelési igény miatt ezen visszajelzések különösen fontosak, megelőzhető vele a fokozott szorongás, támogatott általa a pozitív énkép, önbizalom, a hatékonyság megélése.
  • Meghitt beszélgetések: szülői emlékek megosztása - de ne negatív, ne legyen elriasztó! Iskolával kapcsolatos élménybeszámolók, benyomások megbeszélése.
  • Gyermek partnerként kezelése, legyen döntési, véleményformálási joga: Ne vegyük el tőle a beleszólás jogát, kívánságait lehetőség szerint vegyük figyelembe. Közös legyen bizonyos keretek között az iskolaválasztás, lehet beleszólása, hogy pl. melyik tanító néni szimpatikusabb. Az iskolaválasztásnál vegyük figyelembe a gyerek terhelhetőségét, érdeklődési körét, miben ügyes, sikeres, mi okoz nehézséget neki. Fontos a gyermeki személyiséghez passzoló, illő pedagógus kiválasztása is!
  • Az ismerősség biztonságának megteremtés: előre érdemes megismerkedni az iskola épületével, környezetével (iskolakóstolgató foglalkozások), napirendjével, a tanító nénivel, az iskolás életformával, esetleg barátot szerezni. Az ismeretlen helyzetekre a lehető legkörültekintőbben fel kell készíteni, lépésről-lépésre át lehet beszélni a dolgokat, bizonytalan helyzeteket, megnyugtatni, hogy a szorongása, félelme az újtól természetes jelenség. (Pl. iskolai csengő, szünetek, ebédlő, mosdóhasználat)
  • Nyári készülődés: iskolatáska, tanszerek közös vásárlása
  • Az első napok fontossága: legyen nyugodt, több idő legyen a reggelekre, ne kelljen kapkodni, sietni, nyugodt reggeli; a gyerek kérdéseire, megnyilvánulásaira figyelni; átbeszélni az iskolai napirendet, mire számíthat; őszinte érdeklődés, odafordulás, élménybeszámolók érdeklődve hallgatása; önállóságra szoktatás

Az érzelmi támogatásra igencsak szükségük van az első iskolás napokban az újdonsült kisdiákoknak. Nem lehet elvárni tőlük, hogy egyik napról a másikra „nagyok” legyenek, csak azért, mert iskolába járnak. Ilyenkor igénylik csak igazán a figyelmet, az érdeklődést, és a szeretetteljes biztatást. A rengeteg új élmény, az ismeretlen arcok, a fokozott figyelem elfárasztja, gyakran feszültté teszi a kis elsősöket. Jólesik esténként egy kicsit anyához bújni és belemerülni egy érdekes történetbe. Lehet, hogy a napközbeni problémák akkor már nem is tűnnek olyan ijesztőnek. A mesékbe bújt megoldás pedig nemcsak a kisdiákot, hanem anyát is megnyugtathatja. A következő sulikezdő mesék segíthetnek ebben:

  • Vadadi Adrienn: Leszel a padtársam, Nyomás a suliba!
  • Finy Petra: Iskolások kézikönyve
  • Janikovszky Éva: Én már iskolás vagyok
  • Czernák Eszter: Sárkánysuli
  • Érsek Rózsa: Első nap az iskolában
  • Hervay Gizella: Ábécés mese
  • Cinca Katica: Kismanó iskolába indul
  • Balázs Ágnes: Egy elsős varázsnaplója
  • Tamás Zsuzsa: Kicsi Mimi iskolás lesz, Mimi az iskolában

 

Vissza